2011-04-03

Tarmfloran

Förra inlägget var alltså Kost och hälsas traditionella aprilskämt, om någon missade det, och det finns mig veterligen inget margarin som heter Tarm-flora.

Allt i inlägget var dock inte skämt. Tarmfloran (i traditionell betydelse) är mycket riktigt essentiell för immunförsvaret, och fekal transplantation (att avföring från en frisk givare förs över direkt till tarmen på en sjuk person för att förbättra uppsättningen tarmbakterier) är en faktisk behandling med goda resultat. Det används dock mest vid mycket svåra sjukdomsfall. Förhoppningsvis kan man utveckla tekniken och använda den mer framöver, i den länkade artikeln talar man om att utvinna själva bakterieinnehållet och föra över det.

Det är heller inga svenska företag som importerar avföring från Nordkorea, även om det faktiskt säljs i inhemska butiker som gödsel.

Probiotika - alltså levande bakterier som man intar via munnen och som ger effekter i kroppen - var för övrigt ett av de ämnen som diskuterades när jag deltog i evenemanget Forum för miljöforskning.

Magsäcken innehåller nästan inga bakterier alls, tunntarmen innehåller lite och tjocktarmen innehåller väldigt mycket bakterier. Det är många fler bakterier i tarmen än vad vi har celler i kroppen.

Tyvärr stämmer det också att många av de livsmedel med probiotika som finns i handeln inte är så effektiva i praktiken - i produkter så som yoghurt dör de flesta bakterier innan de når tarmen och gör därmed begränsad nytta. Magsäcken är väldigt sur vilket är orsaken till att bakterier har svårt att överleva passagen ner till tunntarmen. Normalt sett är det positivt men blir förstås en nackdel när vi försöker få i oss nyttiga bakterier.

Probiotika har stor effekt på patienter med IBS (irritabel tarm); bara antidepressiva medel visar bättre resultat, rimligen kopplat till serotonineffekterna. Det mesta av kroppens serotonin finns faktiskt kring tarmarna. Serotonin påverkar tarmrörelserna och därför kan läkemedel som hämmar eller ökar serotoninupptaget hjälpa vid IBS.

Allergi och kolik hos barn är också kopplat till dålig tarmflora. För 50 år sedan var det mer bakterier i maten, då var också allergier mer ovanliga. Även antibiotikabruk påverkar tarmfloran negativt.

En produkt jag tycker är intressant inom probiotikan är Lacto Vital som innehåller 10 olika bakteriestammar. Yoghurtar innehåller ofta bara en sorts bakteristam och andra tillskott brukar ha 3-5 stammar, medan tarmen i bästa fall rymmer 500 stammar. Man säger sig också ha förbättrat överlevnadsgraden genom inkapsling. Tyvärr är Lacto Vital dyrt, men barn kan ta mindre dos.

21 kommentarer:

Marianns LCHF mat & bak sa...

jasså hon kör med aprilskämt va!?
KUL!!!
och tarmfloran är ju viktig ;)

Anonym sa...

Om serotonin är en orsak till IBS och probiotika hjälper mot IBS, så måste det vara magbakterierna som har orsakat störningen av serotoninet i tarmen.

Vilhelm Nilsson sa...

Spännande att du tar upp det här. Jag håller på lära mig så mycket jag kan om hälsa och just vad bakterier spelar för roll i vårt välmående.

Som jag förstått det består vårt primära immunsystem till största del av en bakterie som heter lactobacilus acidiphilus. Det är tydligen den mest aggressiva bakterien som påhittats och är därför ett enormt skydd för våra kroppar. Har också läst om lactobacilus plantarum som också finns i surkål (liksom acidphiuls) och som har utvecklat antimikrobiska substanser som hjälper den att överleva i människan tarmflora. Vet inte om de också skulle vara utsatta för att dö när de når magsäcken men är det inte heller så att en del av den näring vi tar upp gör vi redan i munnen när vi tuggar maten? Så då behöver vi inta tappa dessa bakteriefloror om de dör i matsäcken? Eller?

Spännande det där med serotonin också. Har hört att veganer ofta lider av depression och därav låga halter av serotonin. Kanske det finns en samband mellan ätandet av mättade fetter från t.ex. kött och djur, och välbefinnande serotonin nivåer? Vad tror du?

Tack för din blogg. Mykcet intressant. Är själv inne i liknande träsk med att ställa om hela min kost från 9 år som vegetarian till en som är mer anpassad efter vad vi människor ätit under de senaste 100 000 generation som vi varit människor. Lierre Keiths bok var också en stor ögonöppnare för mig.

Skulle vara intressant om du också ville ta upp det här med spannmål och kolhydrater kopplade till sjukdomar som diabtes, hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt? Är du insatt i det?

Många hälsningar,

Ville

Anonym sa...

Health Research Projects in Europe: MetaHIT

http://www.youtube.com/watch?v=H0WW_qD2fqM&feature

Martina /healthyprawn sa...

Väldigt intressant!

Johanna Söderlund sa...

Anonym:
Nej det måste inte vara magbakterierna som har orsakat störningen av serotoninet i tarmen, det kan ju bero på samma sak.

Vilhelm Nilsson:
Vi bryter till viss del ner mat redan i munnen, men vi tar inte upp energi där. Dock kan det att vi äter ge hormoneffekter som leder till att blodsockret i kroppen höjs.

En anledning till att vegetarianer oftare är deprimerade är olika näringsbrister.

Ja jag tror att vegetarianer ofta får lågt serotonin på grund av att de äter så lite fett.

Jag har i tidigare inlägg skrivit om spannmål och dess påverkan på hälsan, sök t.ex. på gluten respektive fytinsyra i sökrutan uppe till vänster här i bloggen.

Anonym sa...

http://www.youtube.com/user/microbiome

Snart vet alla vad som påverkar hälsan.

Anonym sa...

Roligt aprilskämt!

Jag vart förvånad när min doktor för ett par år sedan förklarade för mig att yoghurt med probiotika var det enda som bevisligen kan vara bra för tarmfloran... yoghurtföretagen får väl panik snart när folk börjar inse att deras produkter är verkningslösa - likt margarintillverkarna har nu.

OT: Jag brukar läsa nedanstående blogg som är duktig på att leta upp forskningsartiklar som utmanar den traditionella "hälsokosten" men nu blev jag fundersam när de ger sig på microvågsugnen... i mina ögon är micromotståndarna ofta samma personer som förespråkar homeopati och/eller healing! Kan bloggen i själva verket vara flum? Eller har de en poäng? Vill minnas att du har skrivit om microvågor förut men hittar det inte någonstans... kommentar?

http://healthydietsandscience.blogspot.com/2010/04/cooking-with-microwave.html?spref=tw

Anonym sa...

Pre-trailer for Documentary on Bacterial Biofilms & Chronic Disease

http://www.youtube.com/watch?v=4L52OAqPfe4&feature=relmfu

Orsakar dålig kost detta?

maringa sa...

Väldigt intressant!!

Anonym sa...

Gut Flora & Obesity
http://www.youtube.com/watch?v=pB5AFW7X5F8

Hans sa...

Kan rekommendera en bok: Ayurveda för ditt sinne av Janesh Vaidya. Ytterligare ett perspektiv.

Kjetil sa...

Hvilken bra side dette er. Om du har noen artikler innom alternativ medisin kan du poste dem på min side www.alternativmedisin.org
Ha en fin dag

Josef Boberg sa...

Intressant blogginlägg i o f s - men varje gång jag läser sådant - så slås jag av tanken: "Wåra kroppar består av ca 13 miljarder kroppsceller - som interagerar sinsemellan på ett för wåra intellekt helt ofattbart sätt."

Så några allmänt giltiga sanningar om hur en människokropp fungerar - finns de överhuvudtaget ?

Anonym sa...

Tarmfloran.

Hej

Du skriver"Magsäcken är väldigt sur vilket är orsaken till att bakterier har svårt att överleva passagen ner till tunntarmen."

På KIF frågade Du mig om detta med Saltsyra,tråden avhandlade då b.l.a. ersättningen Hypochylin®, surt rödvin och vinäger.( länge sedan)

Har funderat på detta hur tarmarmpaketet fyller på med bakterier, alltså hur "probiotika" klarar skärselden i magsäckens låga PH.

Jag tror att surheten är variabel, när du äter protein då krävs ett PH åt kraftigt surt, inga bakterier överlever detta läge, per automatik producerar matsmältningen syra vid behov.

När protein sedan är frånvarande i kosten går surheten på tomgång, först nu har probiotika chans att komma helskinnad till tarmpaketet.
Det är nog så vist ordnat att vi skall klara olika levnadsbetingelser.

Tidvis på grönsaker, tidvis på protein.

På en utpräglad köttdiet minskar behovet av dessa tarmbakterier, äter du enkom grönsaker behövs mängder med nyttiga bakterier till nedbrytning i tarmen, här sker minimalt syrapåslag, chansen är nu bättre för bakterierna, på gott och ont.

Kanske är det så att det krävs ett tillägg på Probiotika-burkarna, kombinera inte detta med protein.

Eller

Ät mer kontinentalt dela upp i steg,ta köttet sist, blanda inte allt på samma fat, då behöver du i princip inte köpa de små färgglada burkarna.

Detta ovan är förenklat.
Vi äter nog även för mycket antiseptisk mat, allt är upphettat och dött.
Inte precis Rawfood.

PerH

Anonym sa...

känner du dig ömtålig och ibland svag, trött, nedstämd? det är på grund av din diet , högst troligt, än mer om den är väldigt strikt, om man under längre tid tvingar kroppen att äta sånt som den inte vill(egentligen hjärnan) så tar man upp mindre av vitaminer, mineraler, antioxidanter, kolydrater, ja nästan allt, när man är lycklig bildas hormoner, ett av hormonerna är oxytocin, har man högt oxytocin värde har man mindre stresshormoner i kroppen , ett av stresshormonerna är kortisol, har man högt kortisol värde bidrar det till att testosterone värdet sänks eftersom kortisol värdet höjs, iaf med mindre testosteron bygger man mindre muskler , återhämtar sig sämre..osv, det är kanske lite långsökt att tänka det har med maten att göra..men genom att ge kroppen ”lycka” ibland, exempel, äta mat man verkligen gillar så ökar man det, det finns annat man också kan göra , sex, ansträngning, att vinna något, man kan dopa sig genom att tillföra extra testosteron, då minskar kortisolen, och oxycatinen ökar, det är dock inte att rekomendera då det inte vara för evigt , och att man tillslut slutar tillverka det själv..

till ämnet igen… har man höga nivåer kortisol/kortison, under längre tid, då påverkas hela ämnesomsättningen, den saktas ner, frisättning av saltsyra minskar och man smälter maten sämre, samt tar upp mindre viktiga näringsämnen i maten,

det är egntligen mer invecklat en så..detta var bara kortfattat men vill du ha hjälp med vad som kan vara bra att äta för att kicka igång med högt värde av oxytocin, så säg till så ska ja skicka dig en lista .. lev väl



detedax@hotmail.se

monica sa...

hej,jätteintressant!!
skulle gärna vilja att du skrev mer om seretoninet, spännande koppling tycker jag..

Bodypalace sa...

jättebra blogg =)

johanslim sa...

hej
men vad spännande information har du här
javisst det är viktift at hålla tarmen i tonus.Till exe,peljag ver inte det men nu känns det att jag vet mer.
när bantande jag visste att man kan gå ner i vikt med hjälp av te

Superfood sa...

Hej!

Vill dela med mig av information om chlorella algen. Den har många hälsosamma egenskaper för tarmen, lever och blodet.


Klorofyll, naturens bästa detox?

En av de största ämnen i livsmedel för rengöring av tarmen och andra system eliminering, levern och blodet är klorofyll, som finns i alla gröna grönsaker, särskilt gröna, bladgrönsaker och alger.
Gröna alger är de högsta källorna av klorofyll i växtvärlden, och av alla grönalger studerade hittills, är Chlorella högsta ofta sträcker sig från 3 till 5% klorofyll. Chlorella tillskott kan påskynda hastigheten för rengöring av tarmen, blodet och levern, genom att leverera massor av klorofyll. Dessutom, har Chlorella Growth Factor (CGF) som påskyndar läkningens hastighet av någon skadad vävnad.

Chlorella och kanalerna för rening

En av de första saker vi hittar om chlorella är att den stimulerar och normaliserar tarmen. Dr Motomichi Kobayashi, chef för ett sjukhus i Takamatsu, Japan, föreskriver Chlorella för alla sina patienter som besväras med förstoppning. En amerikansk armé sjukhus i Colorado konstaterade att Scenedesmus, en alg som liknar chlorella, i kombination med Chlorella och ges till försökspersoner ökade mängden avfall som elimineras genom tarmen. " För det andra, 1957, fann Dr Takechi och hans medarbetare i Japan att chlorella främjade snabb tillväxt av Lactobacillus, en av de bakterier som främjar kolon hälsa. Den klorofyll i chlorella hjälper till att hålla tarmen ren, medan den tuffa cellulosamembran av Chlorella (som inte bryts ned) binder till kadmium, bly och andra tungmetaller och för dem ut ur kroppen. Den CGF stimulerar reparation av vävnadsskada. Sammanfattningsvis återställer Chlorella tarmens regelbundenhet, normaliserar gynnsamma tarmfloran, hjälper avgifta tarmen och stimulerar reparation av skadad vävnad.

Ett stort antal vittnesmål från Japan som är tillgängliga, visar hur Chlorella har tagit hand om lung-och bronkial problem, bekymmer njure, tarm problem och hudåkommor.
Den viktigaste punkten är, förbättrar Chlorella elimination i alla fyra undanröjande kanaler, vilket är nyckeln till avgiftning av kroppen. Detta gör att ombyggnad och förnyelse av det naturliga försvaret som helhet och immunsystemet i synnerhet.


För den som är intresserad i chlorella algen och spirulina algen så har jag mycket mer information från forskning och böcker.

Det pratas inte så mycket om det i medier, men chlorella och spirulina algen är det "konsttillskottet" som det forskas mest på i värden nu.
http://www.iforma.se/chlorella/71-chlorella-pulver-.html

Hoppas det var intressant:)
Önskar alla en strålande sommar:))

Josef Boberg sa...

Superfood - jag uppskattar Din information men att äta så mycket som möjligt av artegen föda = ”riktig mat” för att må optimalt bra - ser jag ändå som "nummer ett".