2009-04-11

Hushållstips

Givetvis var det förra inlägget mitt traditionsenliga aprilskämt. För att vara ärlig så skulle jag nog heller inte göra någon bra modeblogg :)

Folkhälsoinstitutet har räknat ut att 35-40% av matkontot i svenska hushåll läggs på s.k. utrymmesvaror - t.ex. alkohol, chips, godis, läsk och kakor. Institutet föreslår en halvering av sådant med syftet att få billigare mat, och framför samtidigt sina gamla vanliga råd om att minska på kött till förmån för baljväxter, spannmål, frukt och grönt.

Visserligen är spannmål och frukt billigare än kött, men å andra sidan stimuleras sötsuget i högre grad av sådant. Frågan är ju varför snaskkonsumtionen är så oerhört hög. Ofta dämpas sötsuget av att man äter protein och mer naturligt fett; att aktivt minska ner på snasket låter sig alltså göras genom att äta mer ordentlig mat.


Många människor lagar relativt sällan mat, utan lever istället i stor utsträckning på mackor och färdigmat - ofta på grund av tidsbrist. I kontrast till detta finns ändå ett utbrett intresse för matlagning och många lagar gärna mer omständliga rätter när tiden väl finns.

För att man i praktiken ska kunna hålla en bra kosthållning är det nog nödvändigt att man lagar mycket av sin mat själv; det är i alla fall väldigt svårt att få bra mat på t.ex. lunchrestauranger och från färdigmat. Här kommer därför lite tips som kan förenkla i köket, så att matlagningen inte tar så lång tid men som ändå gör att maten blir ordentlig, i termer av naturliga råvaror och avsaknad av tillsatser, et cetera. Om man har bra råvaror och inte är rädd för naturligt fett så blir det gott även med enkla medel.

För det första så tycker jag om att göra maten okomplicerad. Om man t.ex. ska äta fisk kan man helt enkelt hoppa över paneringen och att göra en fiskgratäng; det är jättegott att bara steka den med lite salt, peppar och citron. Citron på glasflaska är praktisk - undvik plastcitronen som har mycket tillsatser, medan ICAs "I love eco" är helt fri från konserveringsmedel.

När fisken är stekt kan man hälla på grädde eller kokosmjölk och kanske lite vin så får man en god, enkel sås. Frys gärna in vin som iskuber när det blir vin över - s.k. matlagningsvin är en oerhört konstlad produkt, som visar sig bestå mest bara av vatten, vinarom och diverse konserveringsmedel.

Regelbundna storkok är ett annat praktiskt sätt att hålla vardagsmatlagningen snabb och smidig; själv är jag väldigt förtjust i att laga mat i lergrytor. De ska diskas utan diskmedel, men det går också bra att diska dem som vanligt i diskmaskinen. I lergryta passar det mesta, som t.ex. två hela kycklingar, en stor köttfärslimpa eller en lammstek. Med lite framförhållning kan man få en otroligt mör fransyska i sin lergryta - pensla på lite kryddor och fransk senap och sätt in i ugnen på 125 grader i 3-4 timmar.

Den som gör en stor sats ghimajonnäs slipper tänka på att göra sås till maten varje gång. Den passar också väldigt bra att blanda ihop med tonfisk och kokosmjölk, vilket blir ett väldigt gott mellanmål som man lätt tar med sig, kanske kompletterat med lite tärnad kall potatis eller bara en sallad. Recept på ghimajonnäs finns i min receptblogg.

Köpt majonnäs är inte lika bra, speciellt inte om man använder majonnäs ofta eftersom den oftast innehåller socker, hög halt av omega-6 och tillsatser. När det gäller tonfisk brukar jag välja den i vatten, oljan innehåller så mycket omega-6, vilket är till nackdel även om man häller bort oljan - den kan då föra med sig en del av tonfiskens nyttiga omega-3. De flesta konserver med olja innehåller solrosolja, som är mycket rikt på omega-6.

När jag gör sås gör jag oftast såser av bearnaissetyp, med smör och äggulor. Det gör att vi ofta får äggvitor över; det bär emot att slänga mat, så jag brukar göra kokoskakor på dem. De blir väldigt goda och lite extra frasiga utan äggulor.

Många gör storkok när de lagar middag, men också frukosten kan ofta göras i större portioner; gör t.ex. en större omelette eller äggröra varannan dag, eller koka några extra ägg, så har du mellanmål vid behov. Själv har jag en äggkokare, onödigt kan tyckas men de är billiga att köpa och det är trevligt att kunna få lagom kokta ägg utan att behöva stå och vakta på äggen hela tiden.

Ett annat tips är att frysa in mjölk och grädde. Hemma hos oss går det inte åt så mycket sådant och eftersom min man vill ha mjölk i kaffet varje dag är det bra med reserver hemma. Mjölk med lång hållbarhet förlorar dock en del av sina nyttiga enzymer, och mjölkpulver är en ännu sämre lösning, fullt med tillsater och fett som lätt blir härsket.

Diskmedel brukar jag blanda i en sprayflaska med vatten; om diskmedlet är drygt kan man späda 1 till 10 ungefär. Det går snabbare att få fram diskmedel från en sprejflaska och det blir utspritt över disken på ett bra sätt. Praktiskt särskilt när man ska diska någon enstaka pryl.

Många diskar skärbrädan efter varje användning. Jag skär oftast grönsaker och rotfrukter på en träskärbräda, och det tar dagar innan den behöver diskas. När jag skivar kött eller något annat kladdigt lägger jag en tunn plastskärbräda ovanpå träskärbrädan, särskilt praktiskt om man har diskmaskin. Disktrasor byter jag däremot flera gånger i veckan - men de går bra att tvätta tillsammans med 60-graderstvätten. Tillägg i efterhand: Som någon kommenterade behövs dock högre temperatur om de börjat stinka. Numera tvättar jag disktrasorna i 90-gradigt vatten.

Det var några av mina tips. Kommentarsfältet är öppet för era.

8 kommentarer:

Matsmurfen sa...

Åh, så många bra tips! Det där med utspätt diskmedel i sprayflaska var ju inte så dumt! Skulle bara vilja ha tag i en [tillräckligt] liten sprayflaska...

Hur var det nu med 60-graderstvätten av disktrasorna? Någon sa att de inte blir tillräckligt rena, man måste koka dem? Jag provade för någon vecka sedan att koka, och vattnet blev otroligt skitigt. Jag bytte vatten och kokade en gång till, och det blev inte mindre skitigt för det. OJ!

maxiq sa...

Jag skaffade en diskborste som har en inbyggd behållare för diskmedel i skaftet och en utbytbar svamp där diskmedlet kommer ut helt automatiskt genom svampen när den blir blöt. Det är riktigt enkelt att snabbdiska utan att behöva växla mellan flaska och borste.

Två saker bara: använd den inte till stekpannan för då kleggar borsten igen och späd ut diskmedlet med en tredjedel vatten för att det ska komma ut ur svampen lättare.

Sverker sa...

I lumpen var det mycket noga att mjölken inte fick frysa när vi var ute på övningar, men du skriver att du fryser den och det antar jag att du inte hade gjort om det inte går bra.

Så min fundering är om det kan vara farligt att frysa mjölk?

Mitt bidrag till att förenkla matlagningen får bli att om jag vill ha något snabbt så brukar jag koka lax i örtsalt och sedan servera med en kall sås av creme fraiche, rödlök, avokado, äpple och tomat. Till detta brukar jag också äta broccoli :) Går snabbt att göra och är enkelt.

britt sa...

Enjo-disktrsor är bra! De är dyra men om man kostar på sig ett pas stycken har man för flera år framåt. De kan diskas i 40 eller 60 grader.
Enjo-produkter överhuvudtaget är miljövänliga och man behöver inga keminska medel i städningen!

mejram sa...

Bästa disktrasorna är gratis! Ta ett gammalt badlakan och klipp till i lagom stora fyrkanter. Sicksacka eller overlocka kanterna. Voila. Jag har ett 30-tal hemma. Tar en ny, torkar bebisen, sedan bordet, sedan stolen och sedan golvet och sen slänger den i tvätten. De blir bara bättre ju mer man tvättar dem. De som missfärgas och börjar se tråkiga ut hamnar i städtrasehögen.

De där disksvamparna med inbyggd diskmedelsbehållare i skaftet tycker jag är värdelösa. Svampen blir ju urläbbig direkt. Och ska man skölja ur den ordentligt så slösar man ju diskmedel nåt ofantligt.

maxiq sa...

Jag tycker det funkar bra med att hålla diskborsten fräsch. Det är bara att hålla den med svampen uppåt när man sköljer ur den ordentligt så stannar det mesta av diskmedlet kvar.

Johanna Söderlund sa...

Matsmurfen:

Hmm, ja för att få disktrasorna ordenligt rena kanske man borde tvätta dem i 95 grader.

Men å andra sidan så borde väl de sista bakterierna dö om de ligger i en torr disktrasa ett tag innan de börjar användas igen?

Sverker:
Antagligen så ville man inte ha fryst mjölk efersom den blev så svår att konsumera då.

Mjölken blir inte dålig, men det kan hända att näringsinnehållet blir något lägre.

britt:
Enjodisktrasor har jag inte hört talas om, det låter intressant.

mejram:
Bra tips med gamla badlakan.

Lars sa...

Trevlig och intressant läsning. Egen matlagning av svenska färska råvaror som mjölk, gräddfil, grädde, smör, ost och ägg, fisk, fågel, kött, samt grönsaker och rotfrukter, samt frukt, bär och nötter samt salt och peppar utgör basen i maten tycker jag.

Att eliminera eller minimera raffinerade snabba kolhydrater ur dieten för viktminskning som potatis, bröd, pasta, ris, flingor, gryn, mjöl, socker, alkohol samt onaturliga fetter som margarin och kemiska tillsatser och ersätta dem med långsamma naturliga oraffinerade kolhydrater från färsk frukt och grönsaker samt fett och protein från mjölk och ägg/fisk/kött.

Själv steker jag i smör och gör sås på grädde och använder olivolja till salladen. Vispad grädde till färska bär är riktigt gott. Några krossade färska röda vinbär eller lingon i gräddsåsen piggar upp.

Ett bra tips är att slänga alla dåliga och slöa gamla knivar och köpa en eller några stycken riktigt bra kock knivar. Jag har köpt fyra stycken Global kock knivar, av japanskt rostfritt stål, blad och skaft i ett stycke, som jag förvarar i träställ och som jag löpande slipar i vattenslip för bästa skärpa. Det är underbart att arbeta med riktigt vassa och bra knivar i köket.

Matlåda är ett sätt att ta med sig bra mat till lunch. Kokta ägg, kall kyckling, bacon, stekt strömming, revbensspjäll, rökt lax, bit gurka, hel tomat, äpple, etc.

Att slänga soppåsen på kvällen varken det behövs eller ej känns skönt att göra för att minimera lukt. Att byta och tvätta disktrasan oftare verkar vara en god idé.