2011-02-06

Epigenetik och alvedon

Läsekretsen minns säkert Lamarcks idéer om att förvärvade egenskaper går i arv - t.ex. att giraffer utvecklat sitt karakteristiska utseende eftersom de under generation efter generation sträckt sig efter blad och tänjt och tränat sina halsar.

Lamarckismen avfärdades ju så småningom och ersattes av darwinismens beskrivning av det naturliga urvalet. Nu talar man dock allt mer om en en process som inte riktigt täcks in av klassisk darwinistisk teori, nämligen epigenetiken.


Genomet i sig är ju bara en ritning, och själva konstruktionen kan bli olika genom att olika delar av DNA aktiveras och tillåts uttryckas som byggstenar.

Epigenetik kan kort beskrivas som förändringar inte i själva DNA men väl i sättet som generna uttrycks, som orsakas av levnadsbetingelser och omständigheter hos individen och som kan gå i arv till avkomman. Prefixet "epi" betyder ungefär "över", alltså ett lager som ligger över genetiken i protokollstacken.

Man talar i sammanhanget om ett "cellminne", en funktion i cellen som bevarar information om dess förflutna, vilket i sin tur styr hur den svarar på omgivningens signaler. Exempelvis kan enäggstvillingar som växer upp i olika miljöer och med olika kostvanor få märkbart olika utseende, trots att deras gener ju är de samma.

Det här är förstås intressant eftersom konsekvensen är att saker som kostvanor, exponering för miljögifter och bruk av mediciner påverkar vilka gener som används i kroppen. Till min stora fascination gäller det inte bara den aktuella individen utan även dess barn och barnbarn; detta fenomen har observerats i Holland, där barn som föddes under svåra svältförhållanden i samband med andra världskriget har fått betydligt sämre hälsa än de barn som föddes före och efter svältperioden. De undernärda fostren har även senare i livet betydligt högre risk för många sjukdomar, t.ex. cancer, diabetes och allergier. Dessutom har deras barn också större risk för sjukdom; epigenetiken gör alltså att vårt levnadssätt påverkar framtida generationer.

Jag skulle tro att de undernärda fostren i Holland utvecklade metabolt syndrom, och att det är detta som sedan gått i arv. Metabolt syndrom innebär ofta en kombination av högt blodsocker och högt blodtryck, något som med starkt vetenskapligt stöd lindras med lågkolhydratkost. Egentligen är det inte så konstigt att en människokropp som utsätts för svält ställer in sig på att snåla med energin - och oavsett om man varit i en riktig svältsituation eller gått på en svältdiet så riskerar man att ens genuttryck förändras, dock inte nödvändigtvis permanent.

Apropå detta kan man reflektera över hur vissa miljögifter orsakar larm medan andra utbredda exponeringar går mer under radarn.

Det har varit mycket tal om att gravida och småbarn ska undvika vissa plaster, framförallt Bisfenol A som gör plasten hård och genomskinlig. Främst repiga och upphettade plastkärl utsöndrar sedan ämnet, som verkar hormonstörande (det liknar östrogen) och kan leda till för tidig pubertet hos flickor.

Visserligen håller jag med om att man om möjligt bör undvika Bisfenol, men om plasten är hel och inte utsätts för så höga temperaturer torde det inte vara någon större fara.

Något jag tror är ett större problem i praktiken är alla de hormonstörande mediciner som gravida och småbarn får i sig; framförallt tänker jag på paracetamol (t.ex. alvedon och panodil) som länge har utgjort de enda tillåtna värktabletterna för gravida, ammande och småbarn.

Att just paracetamol har varit den gällande rekommendationen beror mest på att många andra vanliga värktabletter inte blivit utprovade på dessa riskgrupper, och försiktighetsprincipen har fått råda. Relativt nyligen har läkemedelstester med Ibuprofen (finns i Ipren och det billigare Ibuprofen) slutförts och numera rekommenderas även dessa.

Kanske till följd av ovanstående har alvedon fått rykte som skonsamt och harmlöst, men om man tar alvedon i storleksordningen max rekommenderad dos så leder det till leverskador. Även om leverskador brukar reparerar sig själva med tiden så tycker jag att det är något som måste beaktas. I synnerhet gäller detta eftersom många människor verkar ta alvedon mer eller mindre godtyckligt och ofta i onödan, t.ex. på grund av feber.


Det är vanligt att folk självmedicinerar och äter alvedon flera gånger i veckan på grund av t.ex. stressrelaterad huvudvärk - men om man har huvudvärk så ofta behöver man förändra sitt leverne på något sätt för att råda bot på den underliggande orsaken, inte lägga sten på börda genom att tillföra en mer eller mindre konstant exponering till alvedon.

Större intag av värktabletter kan faktiskt leda till kronisk huvudvärk, njursvikt och ofrivillig barnlöshet. En ny dansk studie visar att paracetamol har tre gånger så stor hormonpåverkande effekt på testiklar och spermakvalitet som de ökända mjukgörarna ftalater i PVC-plast. En annan ny studie visar att gravida som äter mycket paracetamol i början av graviditeten och föder pojkar har 30% högre förekomost av missbildade könsorgan.

Slutligen så vill jag påpeka att jag inte vill svartmåla alvedon som produkt, men däremot uppfattningen att slentrianbruk är harmlöst. Jag skulle gärna se en större medvetenhet om att värktabletter i allmänhet ger hormonpåverkan i hela kroppen. Om tabletten hjälper mot huvudvärken så påverkas även t.ex. testiklarna. I stället för att byta ut plasterna man använder kan det vara värt att reflektera över om det går begränsa antalet värktabletter eller rent av minska värken genom livsstilsförändringar eller kostomläggning.

PS: Inspiration till det här blogginlägget kommer från SVD:s "Paracetamol hade inte godkänts idag" från slutet av förra året.

10 kommentarer:

Ulrika sa...

Ja jösses - vad ska man göra då liksom? Ibland blir jag så trött på att det enda man hör är om saker som är farliga. Finns typ ingenting man inte dör av. Någon som funderat över skadeverkningen som all oro över precis allt i livet medför?

Jag hör till dem som periodvis tagit en del alvedon, men sällan i maxdos. Det har i princip bara hänt i efterdyningarna till en migränattack och numera brukar jag kombinera kyla på huvudet med alvedon mot migrän eftersom jag får biverkningar av migränmedicin och min mage blir ledsen av acetylsalicylsyra. Att ta endast en tablett alvedon brukar dock inte hjälpa när jag testat det, så därför tar jag två när jag väl tar det...

Läste artikeln i SvD du hänvisade till och där tog man ju maxdosen per dygn i en vecka. På förpackningen varnas väl för mer än tillfälligt bruk och det är kanske där det kan uppstå missförstånd då. Har för mig att jag lärt mig att man inte ska ta maxdos mer än i ett par dygn. Enda gången jag tagit maxdos fler dygn än så var efter mitt kejsarsnitt, helt enkelt eftersom jag inte får ta ibuprofen eller acetylsalicylsyra för min mage. Det rörde sig dock även under den perioden om mindre än en veckas behandlingstid.

Om man behöver mer smärtstillande till vardags än man behöver efter ett kejsarsnitt så är det ju uppenbart att man har problem. Och visst är det intressant detta med vad man oroas över och inte. Men ibland orkar man faktiskt inte oroa sig alls känner jag...

Undrar för övrigt vad du har för kommentar om detta som det skrivits en del om - att mikrobiologer och läkare tycker vi svenskar är snuskiga som tvättar vår tvätt i låg temperatur och att man minst borde tvätta i 60 grader och tumla på hög temperatur för att få död på bakterierna... Detta tycker jag själv låter helsjukt. Speciellt som man t.ex. samtidigt har jättedålig städning på sjukhusen.


Lite lång och blandad kommentar kanske men ja. Så får det vara. :)

Anonym sa...

Intressant, som alltid!
mvh Maja

paleofriend sa...

Intressant! Epigenetik är ett spännande fält på G. Den nya filmen Zeitgeist Moving Forward tar upp epigenetiken för att vi ska förstå mänsklighetens utveckling, och nämner bland annat exemplet med barnen i Holland. Filmen kan ses gratis här, tyvärr utan svensk text: http://www.zeitgeistmovingforward.com/

Johanna Söderlund sa...

Ulrika:

Ja visst är det dumt att gå runt och bli rädd för allting. Jag vill förstås inte orsaka panik. Delvis ville jag skriva det här inlägget för att tona ner riskerna med plaster som många har ångest över.

Givetvis tycker jag att du ska ta alvedon när du behöver, men som sagt så är det många som överanvänder värktabletter.

Appropå ditt näst sista stycke: Ja det låter sjukt; bakterier är ju naturligt. Har du någon länk om det?

Paleofriend:
Ska försöka kolla in filmen. Jag såg en väldigt bra dokumentär på kunskapskanalen, men den verkar inte finnas på nätet.

Kjetil sa...

Vilken fin blogg du har. Om du vil kan du lägga inn en av dina historier på www.alternativmedisin.org

Ulrika sa...

Ett par länkar :)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bakterier-trivs-i-tvatt_3843421.svd

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8515762.ab

Ulrika sa...

Jag kom att tänka på en sak jag funderade lite över under graviditeten apropå en del saker du skrev i inlägget. Många gravida är ju superrädda för allt vad mediciner heter och vägrar ta något överhuvudtaget. Många tänker nog ologiskt - typ "jag känner en tjej som tog den och den medicinen och hennes barn föddes med en missbildning" - och glömmer att man måste jämföra frekvenser mellan grupper som tar en viss medicin och grupper som inte gör det och kompensera för alla andra möjliga faktorer. Men ibland undrar jag hur man tänker när man väger för- och nackdelar med att ta en medicin. Jag tog själv Lergigan mot illamående hela graviditeten. Jag har tendens att må illa även normalt, speciellt på morgonen och klarade mig med medicinen med att må måttligt illa och kunde äta någorlunda vettigt hela graviditeten. Men många vägrar ju ta en medicin mot illamående för att de är rädda för risker trots att det finns A-klassad illamåendemedicin (t.ex. Lergigan) och går då med jobbigt illamående hela graviditeten och kräks kanske flera gånger om dagen och har svårt att äta vettigt och varierat och få i sig tillräckligt med näring. Då måste man ju fråga sig vad som är värst - att ta en beprövad medicin och få ett mer lätthanterat illamående eller att inte kunna äta bra kost i tillräcklig mängd. Dessutom borde det ta ganska mycket energi att må illa så man kräks i flera månader.

Ja, det var bara en tanke jag hade. :)

Johanna Söderlund sa...

Ulrika:
Ja jag håller med dig, man måste väga fördelar mot nackdelar - stora risker mot små risker. Många mediciner är bra att ta, även som gravid.

Jag blir ofta irriterad på politiker - de satsar t.ex. stora summor på flygplanssäkerhet, när det ändå tycks gå att komma runt säkerhetskontrollerna om man verkligen vill. Samtidigt finns det många större risker som knappt får några resurser.

Goda smoothies sa...

Tycker faktiskt det är alvedon som ger mig huvudvärk...

Stefan Nilsson sa...

Förra veckan blev jag klar med en sajt som listar inägg från LCHF-bloggar, YouTube och samtliga tidningar. Vore kul om du ville ta en titt om jag har glömt någon viktig blogg:

LCHFbloggar.se