2014-04-12

Styrketräning för barn

Hoppas att jag kan komma igång och blogga igen, har saknat det :) Ska försöka med fler men kortare inlägg.

Sverige präglas på många sätt av trygghetsnarkomani, vilket jag skrivit en del om tidigare.

Ett fenomen som är speciellt för Sverige är uppmaningen att barn inte bör träna hårt och i synnerhet inte styrketräna. När jag var liten ville jag gå på aerobics men si det var inte tillåtet för barn under 16 år. Istället fortsatte jag som tidigare och tränade mest ingenting, förutom cykelturerna till skolan vilka tog musten ur mig. Det konstiga var dessutom att de som gick på fotboll och liknande minsann fick träna hårt.

Jag har länge tyckt att det här med barn och träning varit konstigt, men det har aldrig funnits något belägg för att sådant skulle vara farligt. Istället finns det starka belägg för att styrketräning i barndomen minskar skaderisken både som barn och vuxen, dessutom leder träning till ett starkare skellett.

En eloge till Friskis och Svettis som har speciell träning för barn och ungdomar. Speciellt viktigt för de som inte har råd eller lust att hålla på med mer tävlingsinriktad träning.

Tillägg:
Jag anser att det är olämpligt att låta mindre barn träna på gym, men främst för att maskinerna är gjorda för vuxna och att det är lätt att göra fel. Men principiellt så förstår jag inte varför ett barn skulle må dåligt av att lyfta lite vikter t.ex. (Så länge det sker med bra teknik). Men oftast anser jag att det är fullt tillräckligt och mer lämpligt att använda den egna kroppsvikten vid styrketräning för barn.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Njae? Styrketräning med den egna kroppen (eller med hjälp av andras som t ex i skottkärra) har Riksidrottsförbundet och de fåtal specialförbund jag haft att göra med talat sig varm för under bra lång tid (mer än 10 år i alla fall).

Är dina källor inaktuella eller oinformerade?

Styrketräning som på gym avråder man fortfarande från generellt, men mer för att det inte behövs när man har den egna kroppen som verktyg - vilken också ger större fördelar i balans-, koordination- och motorikhänseende. Något som kan vara långt mycket viktigare att träna för framtiden (då styrketräningen i sig kan ses som sekundära träningsmål).

En del specialförbund, säkert inte alla, rekommenderar också att man väldigt tidigt tränar barn i t ex de olympiska lyften som teknikträning och tillvänjning innan det är dags att lägga vikter på stången. Att använda ett kvastskaft eller motsvarande duger då gott i de yngre åldrarna.

Anonym sa...

Och för att klargöra, jag skrev om styrketräning för barn, inte styrketräning för ungdomar. F&S verkar rikta sig till ungdomar. Jag ber om ursäkt för förvirringen jag kanske skapade.

Johanna Söderlund sa...

Det är fortfarande styrketräning även om den sker med den egna kroppen. Anledningen till att man inte ska låta mindre barn träna på gym är nog mest för att maskinerna är gjorda för vuxna och att det är lätt att göra fel. Men principiellt så förstår jag inte varför ett barn skulle må dåligt av att lyfta lite vikter t.ex.

F&S har gymträning för 11-åringar och uppåt, på vissa ställen. Jag anser att 11-åringar är barn. F&S har dessutom styrketräning för mindre barn än så, men inte på gym. Jag tycker som sagt att man kan kalla träning med den egna kroppen för styrketräning också.

Tony sa...

Jag håller med... ser inte heller varför det skulle vara skadligt för barn att ta i lite :) Men jag hade nog undvikit maskiner av samma anledning som du skriver.

Men kroppsövningar, löpning, vikter med bra instruktioner - varför inte. Med samma regel som för vuxna - träning ska vara roligt!

Anonym sa...

Apropå trygghetsmani - barnen vill gärna cykla runt i villakvarteret hemma, så vi utrustade dem med tuffa reflexvästar och blinkade reflexer, och upprepar trafikriktlinjerna då och då, istället för att hålla dem hemma vid TVn. De älskar sina reflexprylar och nu vill alla andra ha också :-)