2011-01-21

Överviktstrenden

För den som bara har en hammare ser varje problem ut som en spik.

Sitter och tittar på TV4-nyheterna och kommer på mig själv med att sitta och skratta. I ett inslag rapporteras att svenskarna blir allt fetare, 53% av männen och 37% av kvinnorna räknas som överviktiga - trots att vi motionerar så mycket och bantar så mycket. Man får intrycket att det hela är väldigt magiskt.

Efter några bilder från ett gym får Stephan Rössner komma till tals; han förklarar att problemet är att vi skapat ett samhälle där man "aldrig behöver röra sig" exemplifierat med fönsterhissar i bilar(!). Vidare menar han att eftersom man numera kan köpa bullar och korv överallt så gör man ju det.

Problemet med Rössners infallsvinkel är att den är fullständigt bakvänd. Vi blir inte feta för att marknaden erbjuder korv. Marknaden erbjuder korv för att vi efterfrågar korv, och vi efterfrågar korv för att vi inte äter så att vi håller oss mätta.


Problemet med den bakvända verklighetsmodellen som Rössner får representera är de lösningsförslag en sådan modell leder till.

Rössners bild av aptit är att den är ett problem som skall stävjas, genom späkning och kadaverdisciplin. Min bild av aptit är att den är en djupt naturlig signal och att det är ohemult att försöka bortse från sin natur. I stället kan man tillgodose sin aptit med andra medel; genom att ha en bas av naturligt fett, kött, grönsaker och långsamma kolhydrater i stället för frukt, snabba kolhydrater och fettsnåla ersättningsprodukter. Då blir man mer mätt och håller sig så under avsevärt längre tid.

Det finns mycket att säga om varför det förhåller sig på det sättet, kort kan sägas att fett går långsammare genom magen än kolhydrater, och kolhydrater får därigenom blodsockret att stiga och sedan åter dala. Just när det faller triggas hungerkänslor, mer så ju snabbare blodsockret sjunker. Äter man en limpmacka till frukost blir man med stor sannolikhet hungrig långt före lunch. Jag vill dock påpeka att det i viss mån är olika för olika personer vilken slags mat som är mättande, utöver att det är en vanesak. Många kan vänja sig vid ett mycket lågt kolhydratintag, medan andra bara blir hungriga av sådan kost.

Om alla åt LCHF skulle korvmarknaden också tendera att avta, eftersom vi skulle ha mindre behov av blodsockeråterställare och fixar under dagen; men det innebär inte att korvförsäljarna driver fetmaproblemet, de följer det.

Motion har ju sina fördelar, men att motionera enkom för att avlägsna en redan grundligt uppbyggd övervikt är inte lätt. Uppgiften försvåras av att man blir hungrigare just av att vara aktiv, och om man av ohejdad vana tillgodoser den ökade aptiten med dålig mat istället för att först ändra sina matvanor så är risken överhängande att sten läggs på börda. Dessutom finns det ett lurande systemfel i detta eftersom man ofta - till exempel i inslaget i TV4-nyheterna - mäter övervikt som för hög BMI. Man kan ju räknas som överviktig även utan att ha nämnvärt med kroppsfett; muskler väger också mer än fett.

Det finns andra mått som är mer relevanta, även om man sällan stöter på dem utanför facklitteraturen:

Kvoten mellan midjemått och stussmått (kvinnor bör ha mindre än 0,8, män mindre än 1), bukhöjd, och mätning av det viscerala fettet är alla bättre indikatorer på fetma än BMI, i stigande relevans.

Visceralt fett fås av högt kortisol och högt insulin. Det sitter runt organen och ger inflammationer. Överviktiga män brukar ha mycket visceralt fett, det brukar kallas för ölmage, men även smala kan ha sådant ohälsosamt fett.

Underhudsfett (bilringar och fett utanpå magen) verkar inte vara farligt på samma sätt som det viscerala fettet; åtminstone så är det bara om man opererar bort visceralt fett som man får en klar hälsoförbättring.

9 kommentarer:

L-E sa...

"vi efterfrågar korv för att vi inte äter så att vi håller oss mätta." Det ligger nog mycket i det. Äter man mat som inte innehåller den näring kroppen behöver tror jag att kroppen liksom skjuter från höften och säger till att nu ska det ätas - i princip vad som helst. För med lite tur får man i sig det där spårämnet eller vad det kan vara som fattas i kroppen. Under tiden har kroppen fått för mycket av annan näring som den egentligen inte behöver.

Anonym sa...

Hej Johanna! Jag läser med spänning dina väl underbyggda blogginlägg eftersom jag är kostintresserad och LCHF:are sedan 3 år tillbaka. Nu är jag gravid och följer mina gamla goda vanor även om jag är lite mer liberal. Kan du inte skriva lite mer om din graviditet och hur du skötte kosten, mådde allmänt och andra tips, som en sammanfattning liksom. Inlägget om foglossning nedan var helt i min smak. Många andra gravida är säkert intresserade, man ser ju på olika forum att allt fler försöker hålla bort sockret.

Ha de bra, hälsningar M.

Trillian sa...

Välkommen tillbaka Johanna. Du har som vanligt skrivit ett bra inlägg.

Anders S sa...

Olyckligt att kostdebatten bara handlar om energi. Alla vet att ett träd inte klarar sig på bara sol och luft utan behöver näring. Människor behöver essensiella näringsämnen, fettsyror, protein, mineraler, spårämnen och vitaminer. Övervikt är ibland symtom på svält!

Anonym sa...

Mycket intressant debatt. Jag har själv haft problem med vikten och gått ner 18 kg med viktväktarna för ett antal års sedan. Jag anser nog att Rössner har lite rätt i sitt påpekande. Människan är av naturen lat. Man söker alltid enkla lösningar. Detta gör att man kanske fuskar lite med matlagningen och tar en korv i stället medan man ändå ska handla. Vår lata natur samspelar med allt det andra. Självklart är man inte akut hungrig vid korvkjosken om man ätit riktig mat innan man kom dit. Mat som gör att man håller mättnaden men ändå är näringsriktig. En bra vana att äta rätt mat ger alltid mindre korvkjoskbesök.

Tina sa...

Jag är lat, därför äter jag LCHF så behöver jag bara äta 3 ggr om dagen.

Kjetil sa...

hej
Legg inn en av dina artikler på http://www.alternativmedisin.org
Din blog er mycket interresant. Hoppas du kan legga inn en av dina erfarenheter på min sida så nordmennen får lese om dette :-) legg igjen din adress, så jag kan linka til din sida

Stefan sa...

Tidigare har jag gått ner i vikt med Viktväktarna vilket fungerar bra om man följer deras program. Jag är också lite bekväm av mig och tycker att det tar för mycket tid att hålla reda på alla "points". Sedan tre veckor tillbaks följer jag LCHF fullt ut och det fungerar också bra. Det bästa är att jag inte behöver hålla reda på "points2, jag behöver inte väga och mäta det jag äter och dricker. Det är enkelt!

Anonym sa...

Två synpunkter:
1. du skriver om en probiotika-produkt som innehåller 10 olika bakteriestammar, men jag vill tipsa om att det finns en som innehåller 14 olika, se www.greatlife.se för mer info

2. du skriver att veganer äter quorn, men quorn innehåller ju ägg så det tror jag knappast.