2007-03-09

Atkins

En större studie har nu med statistisk signifikans visat att Atkins är en mer effektiv bantningsmetod än tre andra metoder med begränsning av fettintag. Bland andra Svd och DN kommenterar studien; tonen i svenska medier är svagt positiv till Atkins, medan t.ex brittiska Sunday Times skriver att Atkins är bevisat bäst.

Studien hade 311 deltagare med genomsnittligt BMI på 32, som slumpmässigt tilldelades en av fyra olika dieter. Efter ett år hade atkinsdeltagarna i genomsnitt gått ner 4,7 kg, ungefär dubbelt så mycket som de andra grupperna.

Det är värt att hålla i minnet att viktnedgång inte behöver vara en markör för hälsa, men eftersom atkinsgruppen även fick något bättre värden på till exempel blodfetter och blodtryck så bör studien tas på allvar. Atkins (som var den enda fettrika dieten) gör att man blir mätt på ett helt annat sätt än de andra dieterna; min spekulation är att det är anledningen till att atkinsgruppen hade den lägsta avhoppsfrekvensen i studien (endast 9 icke fullföljande, jämfört med 18, 17 respektive 18).

Livsmedelsverket skriver (grundlöst) att studien inte funnit statistiskt signifikanta skillnader mellan dieterna. Åke Bruce på livsmedelsverket tycker inte heller att resultaten är angelägna för dem, eftersom deras tallriksmodell är tänkt för den friska delen av befolkningen. I praktiken är det dock just den fettsnåla tallriksmodellen med vidhängande margarinsmörgås som rekommenderas till alla och envar - från tvååringar till äldre diabetiker.

Jag har tidigare varit skeptisk till Atkins; jag har sett den som en renodlad bantningsmetod och inte en i övrigt hälsosam kosthållning. Jag saknar fortfarande perspektivet på ursprunglig föda, men jag tillstår att grunden med mycket animaliskt fett och protein och lågt intag av inflammationsskapande kolhydrater är bra. (Dock vidhåller jag min kritik till alla ersättningsprodukter, som kolhydratsnål pasta, sötningsmedel och dylikt.)

Atkins är i min mening en väl fungerande viktnedgångsmetod, och i jämförelse med de vanliga GI-metoderna och tallriksmodellerna är den överlägsen både för vikten och hälsan. En fettrik ursprunglig föda skulle, förmodar jag, ge ännu bättre resultat. Tyvärr fanns ju ingen sådan med i den här studien.

LCHF är mycket likt Atkins, men ofta är Atkins mer proteinrik. LCHF förefaller i mina ögon vara bättre än Atkins eftersom den känns mer lik en ursprunglig föda - LCHF är mer för grönsaker, medan Atkins inkluderar en hel del bönor och mjölprodukter.

Läsvärda reflektioner om studien finns också på Toxiska Epistlar och i Low-carb-bloggen.

PS:

Jag har haft mina dubier till spannmålsuppfött kött (i jämförelse med naturkött), men bland annat den här studien har delvis förändrat den bilden; naturkött är visserligen idealet, med bättre fettsyrabalans och högre mineralnivå, men eftersom vi mår så bra av animaliskt fett är spannmålsuppfött kött bättre än inget. Alltså: hellre sidfläsk och kycklinglår med skinn än ris och bröd.

6 kommentarer:

Anonym sa...

utmärkt inlägg!

/t.

arne andersson sa...

Att sänka kolhydratintaget radikalt till 20 g kolhydrater per dag har ju uppenbarligen en mycket stark påverkan på viktnormalisering och hälsomarkörer som triglycider och blodtryck.
Dashti mfl har ju tidigare visat att det blir dramatiska förbättringar med ketogen kost för feta/överviktiga.

Omega3 bör ju ha liknande verkan enligt teorierna men det kanske är så att socker/insulin-mekanismen är mycket kraftfullare än omega3-omega6-mekanismen?

Jag hittade en notis om en undersökning som visade att även insats av omega3 och vitaminer gav resultat. Men några siffror har jag inte hittat.

Som du säger måste ju ändå idealet vara en låg kolhydrat/insulin-nivå och en bra balans mellan o3 och o6, tycker man...

Anonym sa...

Bäst är fortfarande att använda en viktcoach som skräddarsyr ditt näringsintag och hjälper dig med motivationen.

primavikt

Johanna Söderlund sa...

Primavikt:

Visst är det bäst om man individanpassar kostråden, men jag tycker att man ska redovisa sin grundsyn på vad som är nyttig kost när man försöker få kunder. T.ex vad har ni för princip för att få viktnedgång? försöker ni sänka kolhydratinnehållet eller fettet eller har ni någon annan princip?

Från er hemsida framgår det inte överhuvudtaget vad er modell går ut på, det känns oseriöst.

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2308886.ab

Om igelkotten som med hjælp av atkins gick ner rejælt i vikt. Antar dock att det blev ett "litet" fel i artikeln.

"– Dieten är igelkottarnas motsvarighet till Atkins. Det går ut på att hålla honom borta från fett och istället tillföra protein."

Zac sa...

Men brukar inte era igelkottar bråka och konkurrera med fåglarna om brödbitar och frön??? *ironisk så det gör ont*

Det handlar som brukligt om att äta ursprungligt...


//Zac