EU-kommissionen har under hösten lanserat en treårig kampanj mot barnfetma. Målet är att få barn och ungdomar att lära sig om fördelarna med färsk frukt och öka sin fruktkonsumtion.
Kampanjen presenterar superhjälten "Mr Fruitness" och hans "Fruit team" bestående av nektarin, persika, päron och kiwi. När informationskampanjen kommer till Sverige ska fokus läggas på päronet.
Jag vet inte vad jag ska säga om detta. Tanken är nog god - men en superhjälte? Och varför sätta just päronet (som är relativt fattigt på antioxidanter) på piedestal?
Varför är förresten ananas, apelsin, aprikos, banan, carambola, clementin, granatäpple, grapefrukt, kaktusfikon, mango, sharon, papaya, passionsfrukt, plommon, mandarin, melon, rambutan och satsumas exkluderade ur teamet? Tänk, inte ens äpple fick vara med!
Jaja, mer frukt är ju inte fel i alla fall. Vill man veta mer om kampanjen och beskåda mr Fruitness fagra nuna så hittar man hemsidan här.
1 kommentar:
Skicka en kommentar