2006-12-17

Saltkampanjen

Formerna för livsmedelsverkets tidigare nämnda kampanj mot saltet börjar nu utkristallisera sig, om vilket Upsala Nya Tidning vet att berätta.

Kampanjen ska satsa på "utbildningsinsatser för att öka medvetenheten om saltets negativa roll", och syfta till "en gradvis, långsiktig minskning av saltkonsumtionen". Tyvärr verkar man inte vilja ta efter det framgångsrika finska exemplet att kräva att saltinnehållet i en produkt ska framgå av innehållsförteckningen:

"För närvarande är dock inte någon obligatorisk saltmärkning av livsmedel aktuell i Sverige.
- Förhoppningen är i stället att de stora livsmedelskedjorna ska trycka på och begära att grossisterna levererar saltmärkta produkter, säger Åke Bruce."

Om salthalten sattes ut skulle konsumenterna genast få större kontroll över sitt saltintag. Vissa varor har dock samma förpackning som i Finland, så nu ska vi ha språkskola i Kost och hälsa. Titta efter något av följande:

  • salt (x %) = suola (x %),
  • salthalt: y% = suolapitoisuus: y %
För övrigt anser jag att inställningen att omställningen måste göras långsamt och gradvis är lite av ett daltande; vi skulle t.ex. genast kunna skära ner salthalten i bröd, och inte ens märka någon skillnad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja salt är ett relativt okänt hälsoproblem. Det är inte bara frågan om högt blodtryck. Trots att människan levet med salt i tusentals år är "extra salt" onaturligt för oss människor. Läs mer på PJ´s Hälsoblogg, www.halsobygget.se.

/PJ

Anonym sa...

Bättre att baka allt själv och aldrig handla färdiga grejer. Då vet man!