2008-11-11

Johannas kost och hälsa

Nyligen har jag startat en enskild firma med namnet Johannas kost och hälsa - så nu får ni gärna anlita mig för kostrådgivning, föreläsningar och liknande. Jag är sedan i somras en av föreläsarna för en kostrådgivarutbildning med fokus på stenålderskost och LCHF. Jag har bland annat ansvarat för delarna fibrer, fruktos, mjölkprodukter, migrän, ibs, serotonin, växtgifter, aptitreglering och nackdelar med LCHF.

Jag svarar fortfarande gratis på enklare frågor via mejl, här på min blogg och allra helst via min frågelåda på facebook, mer tidskrävande förfrågningar tar jag betalt för.

Jag har också ett konto dit den som vill kan skicka ett bidrag för att stödja bloggen: clearingnummer 9150 kontonummer 989612-2 (Skandiabanken).

Jag brukar få frågor om vem jag är, så här kommer en kort redogörelse.
Jag har läst några år på civilingenjörsutbildningen Teknisk Fysik i Uppsala, men har ingen formell kostutbildning; jag har övervägt men valt bort dietistutbildningen och har istället studerat på egen hand, parallellt med att jag skrivit på den här bloggen.

Jag har särskilt intresserat mig för mer ursprungliga dieter framförallt LCHF, stenålderskost och de med inriktning på GI. Jag har lärt mig att det inte finns någon diet som funkar på alla, inte ens nästan. Människor är olika på så många sätt, både hur de lever sina liv och vad de har för gener. Basen i min rådgivning är därför individanpassade kostråd, anlita mig om ni vill ha hjälp med sådan.
kost@soderlund(punkt)cc
0730647455
018460316

17 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till!
Det är ju utmärkt om det kommer fram alternativ till den vanliga sjukkvården.

Hoppas du funderar på att bli läkare.

Tänk oxå på att du skriver fantastiskt bra både med tanke på fakta och läsbarhet - skriv minst en bok!

Den kan ju oxå vara till god hjälp vid föreläsningar etc - du har ju material till minst en bok bara i din blogg.

Anonym sa...

Jättebra Johanna och lycka till!

Du vet det och nu kan även andra läsa i SVD att jut på kostsidan så
är behovet av kunskap stort!
Se länken nedan!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2028027.svd

Sjukvården har ju istort gett upp kostbehandling för överviktiga och förordar magkirurgi!
Samma recept nu för överviktiga sockersjuka!???

Vill väl inte påstå att sjukvården i dessa fall fört behandlingsmodellerna framåt! Snarare tvärtom för den breda massan!

Varför har inte Sverige några riktiga och duktiga kostprofessorer?

Mvh
Zonen

Anonym sa...

Ett STORT LYCK TILL!!
Hans

Anonym sa...

Lycka till! Du är bra! Hälsn. Maja

Anonym sa...

Kul att det går bra för dig, Johanna! Jag brukar kolla in din blogg ofta, den är väldigt läsvärd!

Anonym sa...

Lycka till Johanna. Jag är mycket imponerad av din klokhet och kunskap.

Anonym sa...

Kul!
Med tanke på kvalitén på bloggen så tror jag du kommer lyckas bra!

Lycka till!

Globetrotter sa...

Jag gillade din blogg. Av de inläggen jag läste så känns det som att står på en gedigen kunskapsbas i ditt skrivande. Sånt är kul att se.

Anonym sa...

Du skulle ju kunna ta och läsa kemi med betoning på organisk kemi och sen doktorera inom kostområdet. Här finns ju helt klart en nisch att fylla! Ett litet råd bara från en annan gammal teknisk fysiker och numera doktor från Uppsala.

frejjan sa...

Kan rekomendera dettners blogg eller gå in på www.kroppsinvest.se. Tror att du skulle finna detta intresant

helene i paris sa...

Hej! Jag var pâ en föreläsning om 'naturopathie' här i Paris, där jag bor och vi fick reda pâ väldigt mycket som vi INTE fick äta/dricka , vilket gjorde mig 'hungrig' (blev ocksâ lite irriterad mâste jag erkänna...) pâ vad vi fâr/ska äta och när jag sökte pâ nätet hittade jag din toppen-blog ! Har skickat den vidare till mina väninnor, bâde de som var med pâ föreläsningen och andra .
Tack !
Helene Munck

Amanda sa...

Hej Johanna!
Verkligen en trevlig och intressant blogg du har! jag slirade in här av en slump. Jag går tredje året på gymnasiet och håller på med mitt projektarbete som kommer handla om just kost och hälsa. För tillfället håller jag på att undersöka potatis, vad det innehåller och vad det har för inverkan på kroppen, samt om det är bra eller dåligt att utesluta det ur kosten. Jag letar just nu efter experter som skulle kunna ge sin mening så att jag till sist kan formulera min egen mening. Skulle du kunna tänka dig att säga något? Eller måste jag "anlita" något då.
Jag hittade ingen mailadress till dig och därför skriver jag här.

MVH Amanda

Johanna Söderlund sa...

Amanda:
Epost finns uppe till höger.

Du kan läsa mitt gamla inlägg om potatis:
http://johannaskost.blogspot.com/2008/12/potatis.html

Kommer inte ihåg exakt vad jag skrev där.
Kan vara värt att tillägga att potatis innehåller så mycket kolhydrater så jag rekommenderar diabetiker att inte äta potatis. Även andra som är väldigt känsliga för blodsockerhöjningar bör vara försiktiga med potatis.

nicholas aujalay sa...

mycket trevlig blog!
Har du skrivit något om var man kan handla ekologiska mejeriprodukter och kött i Uppsala? ev tips välkomnas.

Anonym sa...

Hur skriver man i frågelådan?

Anonym sa...

Hur skriver man i frågelådan?

Unknown sa...

Hej, jag kan inte heller skriva i frågelådan, trots att jag har gått med i gruppen. Hur gör man?

Hälsningar Ann