2007-02-23

6 laxar i en laxask

Kost och hälsa kan nu avslöja vilka laxarna i laxasken egentligen är: öringen, regnbågen, forellen, rödingen, stillahavslaxen och atlantlaxen.

Skämt åsido; det finns ett antal laxfiskar i fiskdisken, och det är inte alla gånger så lätt att veta vad som skiljer dem åt. Låt oss därför försöka bena upp situationen.

Atlantlax, eller Salmo salar, är nog det vi vanligen menar när vi talar om lax. Den finns dels vildlevande, och dels odlad i t.ex. Norge.

De laxarter som lever i Stilla havet har släktnamnet Oncorhynchus. Ofta ser man chumlax eller hundlax i handeln (Oncorhynchus keta). Det är en mager, vildfångad fisk.

99% av atlantlax är odlad, medan mer än 80% av stillahavslaxen är vildfångad.

Oncorhynchus mykiss är en nordamerikansk art som odlas i Sverige och säljs under namnet regnbåge eller laxforell.

Laxen är en havsvandrande fisk som förökar sig i sötvatten men annars lever i havet. De är rovfiskar, och i havet lever de på kräftdjur och småfisk.

Laxköttet är ju rött eller laxrosa, det beror på antioxidanten astaxantin. Vildfångad lax får sin färg från krill, medan odlad lax får syntetiskt astaxantin som kosttillskott.

Man brukar ju säga att lax är rik på omega-3. Det stämmer, rovfiskar har höga halter DHA och EPA eftersom de äter mindre fiskar som redan producerat dessa fettsyror.

Problemet med den odlade laxen är att den, så rovfisk den är, till stor del utfodras med vegetabilier - spannmål, soja, raps etc. Laxen är emellertid inget vidare på att tillverka DHA och EPA av kortkedjad omega-3 - och därför blir odlad lax en dålig omega-3-källa för människa. Odlad lax innehåller visserligen mycket omega-3, men kortkedjad sådan, beroende på deras föda. Dessutom är omega-6 innehållet högt.

DN har skrivit om nyttan av lax, och refererar i artikeln en studie enligt vilken den odlade laxen är nyttigare än den vildfångade eftersom den är fetare. Men halterna av fettsyror är också relevanta, och vilket foder den odlade laxen fötts upp på. Om detta vet man emellertid föga som konsument; det är ett dilemma.

Det vore i omega-3-avseende bättre att odla fiskar som är naturliga växtätare som till exempel lodda. Lodda kan man föda upp med omega-3-rik olja (som till exempel rapsolja), och få en fisk med höga halter DHA och EPA. Den odlade laxen kunde sedan födas upp på lodda.

Hur som haver; feta fiskar är utmärkt och nyttig mat, och både odlad och vildfångad lax har sina fördelar. Men glöm inte heller bort de andra feta matfiskarna, t.ex. makrill, strömming och sill.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det här med fisken är ett problem. Man skall ju äta fisk, helst mycket fisk. Så har utfiskningen gjort att allt mer fisk odlas och liksom boskap utfordras den med fel föda.
Det svenska köttet har många, många gånger mer omega6 än omega 3.
Nu har vi samma probem med odad lax.
Man vet ju att omega6 är inflamationsframkallande och ger i förlängningen hjärt- och kärlsjukdomar.
Därför är det viktigt att fisken är omega3-rik och omega6-fattig.
Det har ju betydelse för en så vital del som hjärnan. (Förutom hjärtat då).
Problemet är att det är nästan omöjigt att få tag på vildfångad salmo salar.
Jag har börjat vänja mig vid chumlaxen. Vad gör man?
Sill är ju ett alternativ men den är så saltad och det är ju inte heller bra. Vi får ju i oss för mycket natrium och för lite kalium.
Makrill i tomatsås äter jag också, men den kanske innehåller andra gifter?
Tråkig utveckling med fisken...

Anonym sa...

Min Konsumbutik säljer djupfryst sill (Enghav) till rimligt pris. Den är bara naturligt salt.

Sardiner är också bra, men jag gillar inte tomatsåsvarianten, och oljan som de andra ligger i är oftast solrosolja - strax slinker det med en massa omega-6.

Anonym sa...

Hur är det egentligen med kvicksilver, PCB och andra gifter i Laxen? Skiljer det sig mellan odlad och vild lax? Hur är det med våra andra matfiskar? Lite orolig eftersom jag inte vet hur det ligger till egentligen.

Anonym sa...

Hur är det egentligen med kvicksilver, PCB och andra gifter i Laxen? Skiljer det sig mellan odlad och vild lax? Hur är det med våra andra matfiskar? Lite orolig eftersom jag inte vet hur det ligger till egentligen.

Anonym sa...

hans: Tack för tipset om sillen!
Jag skall se om min lokala Konsum har det annars tittar jag på CoopExtra.

Johanna Söderlund sa...

Miljögifter är en av de mindre riskerna med kosten, eftersom nyttigheterna vida överstiger riskerna i de flesta fall. Men det är klart man kan ju undvika att alltför ofta äta insjöfisk och östersjöfisk till exempel strömming.

Odlad fisk är i det här sammanhanget väldigt bra, de har generellt mycket låga halter miljögifter.

Flera övergripande studier har funnit att fisk inte är någon hälsofara - däremot har de visat på stora hälsovinster av fisk.

Anonym sa...

Jag blev väldigt entutiastisk när jag läste i din blogg att lodda var en naturlig växtätare. Det känns liksom mer ekologiskt hållbart att nära sig längre ned i näringskedjan - att äta lax går på sätt och vis att jämföra med att äta varg.
Tyvärr googlade jag upp en sida som inte höll med (http://www.fiskbasen.se/lodda.html).
Verkar som om jag får fortsätta att experimentera med alger hemma för att få i mig bättre fettsyror på ett etiskt sätt.

Johanna Söderlund sa...

martin: Jag tolkar det som att Lodda är allätare och att de kan leva på bara vegetabilisk föda, vilket jag tror att de gör när de odlas.