2006-11-04

Glutamat

Kunskapen om glutamat är bristfällig i Sverige. På innehållsförteckningen står det oftast smakförstärkare E 621 eller mononatriumglutamat. Glutamat anses vara farligt för hälsan och finns i väldigt många varor.

Glutamat är den femte grundsmaken umami. Syntetiskt framställd glutamat finns i väldigt många varor. Glutamat är basen i buljongtärningar och finns nästan alltid i pulversoppor, pulversåser, färdiggrillad kyckling, färdigkryddat kött och korv, det finns även ofta i kryddblandningar, snacks, färdigmat och halvfabrikat.

Livsmedelsindustrin använder glutamat i allt möjligt eftersom de vill få smakrika produkter så billigt som möjligt. Glutamatkonsumtionen har fördubblats vart tionde år sedan 1945.

Glutamat finns naturligt i maten men balansen med andra ämnen störs av att äta industritillverkad glutamat. Kroppen kan i viss mån kompensera för detta, men det är väldigt olika från person till person. Jag tror dock att man förenklar det för mycket om man tror att de som inte är glutamatöverkänsliga kan äta hur mycket som helst.

Glutamat kan ge personlighetsförändringar, aggressivitet och problem med minne, koncentration och inlärning. Det är vanligt att få migrän och annan huvudvärk av glutamat och det kan påverka slemhinnor så att man blir täppt i näsan av ämnet.

Konsumtion av stora mängder glutamat, salt och socker gör att smaklökarna förstörs, detta leder till att frukter och grönsaker känns tråkiga och smaklösa. Med avtrubbade smaklökar förleds man lätt att ersätta vanligt kött, fisk och ägg utan smakförstärkare med korv eller fiskpinnar med tillsatser av salt, glutamat, nitriter och dåliga fetter. Kroppen går dock att vänja om. Allt som behövs är att skära ner på glutamat, salt och socker en tid, tills tungan återfår sin förmåga att uppfatta smak naturligt.
Använd gärna andra kryddor, tills smaken börjar komma tillbaka.

Kinamat har ofta ett väldigt högt innehåll glutamat. Besvären som många har rapporterat kallas "Chinese restaurant syndrome" enligt Livsmedelsverket. De skriver vidare: "Känsliga personer kan drabbas av reaktioner som huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och illamående vid intag av höga halter."
I Holland är glutamat förbjudet och i Thailand är det förbjudet i skolor.

Glutamat och GABA är hjärnans två huvudaktörer bland transmittorsubstanser (överföringssubstanser). Generellt sett kan man se GABA som hjärnans bromspedal. Denna aminosyra hämmar nästan alltid de nerver den påverkar. Glutamat är generellt sett att betrakta som hjärnans gaspedal och stimulerar följaktligen de nerver som den påverkar.

Glutamat kan också störa aptiten, vilket gör att det kan bli svårt att sluta äta. Jag undviker själv glutamat för att det har så många oönskade effekter.

Sannolikt är även övriga glutamater lika dåliga, E 622-625 som den vanligaste E 621. Ämnet betecknas MSG i USA, monosodium glutamate.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan tänkas att det är olika lätt att vänja sig av med glutamat och salt:
http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2006/11/smakknsliga-lever-ofta-mer-hlsosamt.html

Anonym sa...

Finns det några bra alternativ till buljong? Jag använder ibland "Plantaforce" som finns på hälsokostaffärerna. Matlagningen blir i praktiken svår när man ska ta bort livsmedel man vanligen använder.

Johanna Söderlund sa...

Det bästa är väl att koka egen på märgpipa och frysa in, praktiskt att frysa in i istärningslådor.

Jag brukar också använda en lantbuljong som heter "klar lantsoppa buljong och örtsalt" finns på hälsokostaffärerna.

Plantaforce vet jag inget om.

Det viktigaste som jag tycker är att det inte är härdat fett eller glutamat i buljongpulvret. Helst ingen jäst heller.

Örtsalt kan vara ett alternativ också.

Anonym sa...

Råttor som gavs glutamat blev groteskt feta, berrättar Russell Blaylock. Han är övertygad om att glutamat är en central faktor i "fetmaepidemin", men han har just idag förklarats vara en kvacksalvare av en Mikael i ett långt och krångligt replikskifte som vi snart kommer att ta bort från Toktippen.

Anonym sa...

KANON att denna sida finns! Jag har nyligen börjat intressera mig för innehållet i maten vi äter. Just Glutamat verkar vara en katastrofal tillsats. Jag sökte i går på "smakförstärkare e621" man får 1550 träffar från kända livsmedelstillverkare. T.ex. Lönnebergaskinka! De skriver själva att det är samma resept sedan 1800 talet?? Sedan kan man läsa i innehållsförteckningen att t.ex. Glutamat finns. Fy fasen så skummt. Nu är det dags att mailbomba alla som tillsätter t.ex. Glutamat mm.

T Grahn sa...

Hej kanon med denna sida! Det är verkligen dags att vi kollar på vad vi äter. Jag sökte på "smakförstärkare e621" i går. Fick 1550 träffar i Sverige! Alla är livsmedelstillverkare! Det finns t.ex. i Lönneberha skinka. Om man tittar på deras hemsida står det "samma resept sedan 1800 talet" I innehållsförteckningen står det b.la. "smakförstärkare e621". Fanns det på 1800 talet??? Fy fan vad vidrigt det är. Vi slulle mailbomba alla tillverkare som användet skiten i vår mat. Jag har skrivit till Plus och uppdrag granskning om detta, får se om någon intresserar sig.

Anonym sa...

Har precis rensat i mina skåp på e621. Aldrig mer! Har haft min vanliga migrän som jag misstänker till stor del beror på denna smakförstärkare. Kan möjligen läkemedelstillverkarna vara inblandade i detta också för de lär ju säkert sälja massor av piller när vi inte begriper vad värken beror på.
Har ofta värmekänsla i delar av ansiktet i samband med viss varm mat och även hjärtklappning. Ingen läkare har kunnat förklara vad det beror på, men troligen har jag hittat svaret, E621.

Anonym sa...

Mycket bra skrivet! Jag försöker också undvika glutamat bl a. Tyvärr finns det i buljongerna vi använder på sjukhuset. Hemma har jag buljongtärningar från hälsokostbutiker.
Det mest bekymrande tycker jag är att många blir tyvärr vana inte bara vid smaken utan även idéen att äta glutamat och slutar bryr sig om att läsa på innehållsförteckningar. Sedan får vi som bryr oss kritik att vi är för petiga eller något. Lite dumt tycker jag. Får man inte bryr sig vad man äter längre...

Johanna Söderlund sa...

Anonym:

Jag håller med, visst ska vi få bry oss om vad vi äter.

Anonym sa...

Lite sen kommentar men, Min bror lider av ALS, en muskelsjukdom som till slut förlamar även andningsmuskulaturen, med ett oundvikligt slut som följd,
forskarna anser att just GLUTAMAT är en stor bov i dramat.
så alla som läser detta: sluta att äta produkter med detta ämne NU.......
Levi

Jamila sa...

Hej Johanna!
Tack för en mycket inspirerande och lärorik blogg. Få människor i min omgivning varken orkar eller vill bry sig om vad de äter och är tyvärr inte medvetna om alla konsekvenser som livsmedelsindustrin och läkemdelsföretagen utsätter oss för. Jag blir så glad i hjärtat när jag ser att fler engagerar sig. Bra jobbat! Kram

Anonym sa...

Källor? Nähä inte det nej. Hörsägen och rykten? Ja så var det.

Johanna Söderlund sa...

Anonym:
Det här är ett av mina äldsta inlägg, tyvärr har jag inte fått med så många länkar i dem inläggen. Jag har förbättrat mig på den punkten.

Mattias sa...

Det skulle vara trevligt att se lite fler källhänvisningar till texten. Du har skrivit mycket om ämnet här, men utan några länkar till mer vetenskapligt erkänd fakta vet man inte riktigt vad man ska tro. Enligt livsmedelsverket ska glutamat i alla fall inte vara så skadligt som du får det att låta. Här är texten som du refererar till angående Chinese Restaurant Syndrome; http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/Glutamat/. Där kan man vidare läsa att: "Dessa symptom försvinner dock ganska snabbt, inom några timmar. En del av de rapporterade effekterna kan säkert även bero av de stora mängder av starka kryddor som används i detta kök."
Hade fint

Johanna Söderlund sa...

Mattias:
Jag kommer inte riktigt ihåg, men det kan tyvärr vara så att jag hade dåliga källor till just det här inlägget.

Jag är mycket skeptisk till glutamat fortfarande, framförallt dess effekt på aptiten. Vissa människor är också väldigt känsliga.

Anonym sa...

Vill lägga till en sak om ALS. Min mor har ALS och får bromsmedicin. Denna bromsmedicin ges av denna anledning:

"Den verkar genom att hämma frisättningen av signalämnet glutamat, vars skadliga effekter på nervcellerna då minskar. Medicinen har i de flesta fall förlängt överlevnaden med några månader."


Läs mer här: http://www.neuroguiden.se/Diagnoser.ALS_-_amyotrofisk_lateralskleros.Vard_och_behandling.htm


Nice to have: Det finns mobilapplikationer som visar alla E-nummer som är bra att ha med sig när man handlar!
/ingrid eklund

Anonym sa...

Hej!

Kan bara instämma i det Mattias skriver. Dina argument saknar vetenskaplig förankring och det förekommer över huvud taget inga bevis på att Glutamat skulle vara farligt för människan. Artikeln verkar i mångt och mycket bygga på att få det att framstå som farligt. Lite märkligt anser jag och det riskerar att skrämma upp folk onödigt mycket. :)

Läs på och använd korrekta källhänvisningar så kommer du framstå som både mer seriös och trovärdig.

Mvh
Martin

Johanna Söderlund sa...

Martin:
Det här är ett av mina tidigaste inlägg och jag håller med det är inte bra och inte vetenskapligt.

Jag är ändå väldigt skeptisk till glutamat, framförallt eftersom det ökar aptiten.

Troligen kommer jag att ta bort det här inlägget.

Emsan sa...

Ta inte bort det här inlägget!
Jag uppskattade verkligen att läsa din sakliga information om glutamat. Har precis börjat intressera mig för vad glutamat egentligen är och börjat plocka bort det ur familjens kost men jag behöver mer kött på benen för att kunna motivera det för mina familjemedlemmar.
Tack för den tid du lagt på att skriva inlägget.

Tord Sand sa...

Bra blogg detta!
Gillar inlägget om Glutamat, som jag själv precis skriver om just nu!
Varmt välkommen att gästblogga hos intressenätverket på >> SundLivsstil.se om du är intresserad, och det skule passa i formatet!?
-Tord Sand c",)

witalogen sa...

buljong på kokt höns är både billig god nyttig kan andvåndas till det mesta!för ca 20kr plus lite kryddor och rotsaker vid tillagning.