2006-11-12

Insekter och larver

I centrala afrika är ätbara insekter som till exempel larver en viktig del av kosten, skriver FN-organet FAO.

Näringsvärdet i torkade larver är högt, 53% protein, 15% fett och 17% kolhydrater. Jämför med kött som har ca 20% protein. Dessutom är mineral- och vitamininnehållet högt, malda torkade larver ges till barn för att undvika undernäring.

Sapelli caterpillars betraktas som en delikatess och årligen importeras tonvis av Beligen och Frankrike.

Det är intressant att notera att larver och insekter antas ha varit en viktig del av den ursprungliga kosten. Och visst, många ryggar säkerligen tillbaka vid tanken på att lägga hela larver på middagstallriken, men kanske skulle man kunna använda larvprotein som bas i olika produkter istället för det allmänt förekommande soja- och mjölkproteinet?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Då får de allt hitta på nåt konstigt nummer för pulvret, så att inte jag förstår vad det är :)
Kram/Kristina

Anonym sa...

Haha! :)
De borde kanske inte vara så krångliga att odla heller!? Tycker det låter fenomenalt.

Anonym sa...

Insekter som mat är ett område som borde ha mycket stor potential. Förutom annat nyttigt kan man nog räkna med att det är gott om långkedjat omega3 i laver som äter gröna blad.
Jag kan tänka mig feta, rostade larver som snacks istället för ostkrokar.
Jag brukar äta en eller annan myra, surt och inte särskilt mättande - jag ger mig inte på björnarnas teknik.

Anonym sa...

Vinbergssnäckan betraktas ju som en delikatess, och den är lättodlad; det är bara att plantera in den i sin trädgård så förökar den upp sig:)