2006-11-15

Uppdatering Höglandskött

Mitt tidigare inlägg om höglandskött är nu uppdaterat. Detta är nytt:

Jag mejlade Höglandsprodukter om deras produktion och fick detta svar:

"I konceptet Höglandskött ingår att djuren skall få gå fritt ute och beta om de vill. De skall även ha möjligheten att gå in och skydda sig för väder och vind om de så önskar. När dom då väljer att gå in har dom möjligheten att äta hö och ensilage. På de flesta av gårdarna som vi tar djur ifrån erbjuds djuren även att äta kraftfoder, ett spannmål som består av just det du beskriver, vete, havre, råg och liknande. Men deras huvudsakliga föda är gräs."

Det bästa är om nöt växer upp uteslutande på gräs, vilket brukar vara fallet med nöt från Sydamerika och Nya Zeeland. Höglandskött är en bra kompromiss tycker jag, det är inte så dyrt och lätt att få tag på.

Generellt är nötkött bättre än griskött p.g.a. djurens mathållning. Prioritera särskilt att köpa kött från naturligt levande djur när du vill äta fetare köttdetaljer, eftersom fettkvaliteten spelar större roll då.

3 kommentarer:

Johanna Söderlund sa...

Sant. Jag kommer att diskutera jordbrukspolitik i kommande inlägg.

Jag fick tips om Husagårdskött i en annan kommentar. Där gäller året-runt-bete, och man kan köpa kött på gården. Kolla på http://www.husagard.se

Anonym sa...

Ett problem med Sydamerikanskt kött är ju miljöaspekterna av de långa transporterna.
Jag gillar inte färdiga köttbullar, men det gör ju mina barn. Göran hittade sådana från Ejmunds gård på Gotland på Coop Forum. Frigående med naturligt bete och dessutom inget glutamat eller härdat fett. Bra för mig som behöver genvägar till maten ibland. Som idag när jag måste bära Nils genom hela matlagningen, då är färdiga köttbullar superbra. Till det fixade barnen ett torn av kålrotspinnar bl a. De har själva kommit på att det är jättekul att göra snygga uppläggningar med massor av grönsaker. Det blir iaf bättre och bättre med kosthållningen här ;)

Johanna Söderlund sa...

Min man tycker också om färdiga köttbullar, Ejmunds är bra.
Grönsaksberg blir ju gärna mer estetiska än färglös spannmål, det är en viktig del av matintrycket.